Tilsyn

Som kommunalt drevet dagbehandlingstilbud er den løbende ledelsesmæssige dialog om skolens drift og udvikling et centralt element i styringen og tilsynet med den interne skole. Generelt er skolen underlagt en række politikker, retningslinjer mv., der er enten politisk eller administrativt besluttet, og som har til hensigt at sikre og udvikle kvaliteten i de kommunale tilbud. I forhold til faglig udvikling indgår skolens ledelse og personale i forskellige kommunale netværk og udviklingsaktiviteter.

For at sikre, at skolen har specifikt fokus på efterlevelsen af lovens konkrete bestemmelser og på den konkrete specialpædagogiske praksis, gennemføres der desuden årligt et tilsyn med den interne skoles undervisningsvirksomhed af Pædagogisk Udviklingscenter (PUC). Indhold, metode og formål for dette tilsyn er beskrevet i et tilsynskoncept udarbejdet af Pædagogisk Udviklingscenter (PUC). Heraf fremgår bl.a. følgende:
* Tilsynet gennemføres af tilsynsførende, der har både didaktiske og specialpædagogiske kompetencer,
og som er grundigt instruerede i tilsynets formål og metode.
* Tilsynet omfatter en skriftlig del, hvor skolen fremsender materiale om sin undervisningsvirksomhed,
procedurer for fritagelser, prøver mv. samt information om personale og organisation. Det skriftlige
materiale læses og vurderes af den eller de tilsynsførende og indgår i den afsluttende tilsynsrapport.
*  Tilsynet omfatter desuden mindst ét årligt besøg på skolen. Under besøget observeres undervisningen
og pauserne, og der tales med medarbejdere, ledere og elever. Fokus i denne del er den didaktiskpædagogiske
praksis samt elevernes trivsel og fællesskab.
* Tilsynsrapporten udarbejdes skriftligt og gøres tilgængelig på skolens hjemmeside.

Se tilsynsrapporten her: