Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Læseplanen for Rødovre Parkvej skole

Læseplan og fælles mål for Skiftesporet

Rødovre Parkvej Skole følger Undervisningsministeriets fællesmål og delmål samt de tilhørende læseplaner. Undervisningen sker således i henhold til folkeskolelovens bestemmelser.

 

Vi har et højt ambitionsniveau i forhold til den faglige udvikling hos eleven. Skolen følger de givne retningslinjer fra Undervisningsministeriet og tilbyder fuldt skema til skolens elever. Flere af eleverne har indgribende problematikker, der vanskeliggør indlæringen og kan betyde, at læringsaktiviteter skal tilrettelægges på helt særlig vis og efter individuelle hensyn. 

Med små klasser, en høj personalenormering (2,5 elev pr. lærer/pædagog) og et støttende miljø i klasserummene, tilpasses undervisningen til den enkelte, hvilket giver gode resultater ift. elevernes tiltro til egne faglige færdigheder og deres evne til at indgå i faglige fællesskaber.

 

Alle lærere på Rødovre Parkvej Skole udarbejder kvartalsmæssige undervisningsplaner for de enkelte fag og klasser. I elevernes individuelle elevplaner indgår delmål, som løbende evalueres. Undervisningsplanen sættes for afgrænsede tidsforløb og fastlægger metoder, materialer, mål og evalueringsmetoder i alle fag. 

 

Skolens undervisnings- og behandlingsplaner tager udgangspunkt i den enkelte elevs aktuelle, faglige og personlige situation og udgangspunkt. Undervisningen afstemmes således med den socialpædagogiske behandlingsmæssige indsats, som er individuel for alle elever.

Undervisningsplanerne og elevplanerne tilrettes løbende på grundlag af den enkelte elevs udvikling og tilegnede færdigheder, som igen danner grundlag for nye mål.

 

Undervisningen tager altid afsæt i den enkelte elevs faglige niveau og færdigheder. Dette betyder, at undervisningen og læseplanerne i enkelte tilfælde ikke vil være alderssvarende, og eleverne således modtager undervisning på et lavere klassetrin. 

 

Det tilstræbes, at undervisningen foregår via mange forskellige tilgange, så det enkelte barns potentialer bliver udforsket og udnyttet. Der arbejdes med udtryksformer inden for det praktisk/musiske, det fysiske og det æstetiske område.

 

Særligt for fagene

Som nævnt har Rødovre Parkvej Skole en normering, der giver den enkelte elev mulighed for at få den støtte, der skal til, så de kan lykkes i en skolekontekst. Pædagogernes rolle er i skoledagen her særlig vigtig, da de på en kreativ, forstående og støttende måde hjælper eleverne igennem de faglige mål i fagene. Dette da mange af eleverne har brug for hyppige gentagelser, forberedelse, genkendelighed samt brugen af alternativ undervisning med fokus på bevægelse, leg og kreativitet.

Dette kunne være at træne matematikken via spil, madlavning, boldspil etc. eller behovet for at få gang i læsningen i en 1-1 kontekst.

 

Dansk, matematik, historie og engelsk 

Eleverne har ofte vanskeligt ved at følge almindelig undervisning og har mange faglige huller. De har brug for, at der findes frem til netop den tilgang til dem, hvor de kan tilegne sig flest skolefaglige færdigheder. Al undervisning tilrettelægges derfor med udgangspunkt i barnet og på at træne de færdigheder, der kan gøre dem bedst muligt i stand til at kunne indgå i meningsfulde læringsfællesskaber både på Rødovre Parkvej Skole og efter endt 9. klasse.

 

Rødovre Parkvej Skole har derfor særligt fokus på de fire hovedfag dansk, matematik, historie og engelsk. Ugeskemaet er bygget op således, at der dagligt er undervisning i alle de fire hovedfag. I de fire fag bliver der arbejdet målrettet med de grundlæggende færdigheder. Dansk vægtes højt, da det er grundlaget for al indlæring at kunne læse og skrive, og der er en systematisk læseindsats med daglige læsebånd for alle klassetrin. Det vil sige, at der arbejdes intensivt med læsefundamentet, før eleverne bevæger sig ud i tekstanalyse, fortolkning osv. – dette uafhængig af elevens alder. 

Samme tankegang er gældende i matematik, historie og engelsk, hvor undervisningen altid tilrettelægges, så de vigtigste fundamentale færdigheder er på plads, inden der fortsættes med det for klassetrinnet bestemte fællesmål. 

 

Samfundsfag

Ud over de faste skemalagte lektioner i samfundsfag, er der hver dag på Skolen ’Morgenstart’, hvor der bliver snakket og arbejdet med samfundsfaglige aktuelle temaer og debatter i nyhedsbilledet. 

Derudover bliver særlige samfundsfaglige emner og temaer taget op, som forberedelse til de faglige ekskursioner og undervisningsforløb, eleverne skal på i løbet af ugen. 

 

Fysik / Kemi

Da skolen desværre ikke har faglokaler til fysik og kemi, vil nogle af fagets discipliner indgå i undervisningen i andre fag via tværfaglige emner og de to årlige temauger.

Undervisningen dækkes derudover ved tilkøbte undervisningsforløb eller faglige ekskursioner ud af huset. Hvis det vurderes muligt, kan eleverne tilbydes at være tilkoblet fysik og kemiundervisningen på en af de kommunale folkeskoler.   

 

Madkundskab

Eleverne på Rødovre Parkvej Skole har en ugentlig maddag, hvor de sammen med deres pædagoger og lærere laver mad til deres klassekammerater

Udover at være en rigtig god pædagogisk aktivitet med rum for gode samtaler, så er det også her, at eleverne oplever glæde ved madlavning, inspiration og ideer til ny mad og forståelse for vigtigheden af god hygiejne og gode kostvaner.

Ved tilberedelsen af måltidet gives der mange muligheder for indlæring af mange færdigheder, som fx indkøb, forståelse af en opskrift, kendskab til tal, mål og vægt samt finmotorisk træning som fx piske, skrælle, snitte, at håndtere glas, porcelæn og varme ting.

 

Idræt

På Skiftesporet vægtes idrætsundervisning og bevægelse højt. Ud over den ugentlige idrætsundervisning prioriteres bevægelse i løbet af skoledagen, dette både i fagene og i sociale sammenhænge. Her benyttes nærområdets mange faciliteter som svømmehal, skøjtehal, idrætshal, naturområder og træningslokaler til idrætsundervisningen.

 

Teknologiforståelse, håndværk og design, valgfag og understøttende undervisning

Mange af de praktiske og kreative fag dækkes i undervisningsblokke, som på skemaet kaldes valgfag eller værksteder. 

Et valgfag kan f.eks. være et undervisningsforløb på Rødovres teknologieksperimentarium TEK X, sløjd, spillecafe, lektiecafe, idræt, kreative projekter, arbejdet med film og dokumentarer, diverse årstidsrelevante temaer, understøttende undervisning og meget mere. 

 

Musik

Ud over den almindelig musikundervisning i skemalagte lektioner bruges faget i tværfaglige sammenhænge, hvor der arbejdes med genrer, tekster, analyse af musikvideoer og andet. I musikundervisningen er der også fokus på samarbejde og social træning, da faget indbyder hertil. 

 

Tysk

På Rødovre Parkvej Skole tilbydes tyskundervisning fra 7.klasse. Her arbejdes med faget i skemalagte lektioner og på ekskursioner, hvor der er mulighed for at arbejde mere intensivt med faget

 

Temauger

Rødovre Parkvej Skole er der temauger to gange årligt. Disse temauger er bygget op omkring særlige temaer, der dækker de fag, der er mindre af i de almindelige uger. Dette kunne eksempelvis være cirkustema med fokus på musik, sprog, håndværk, design og idræt. 

 

Læseplaner kan læses i udgivelserne “Forenklede Fælles Mål” i de enkelte fag fra Undervisningsministeriet.

 

Ved at klikke på dette link kan du læse og downloade læseplanerne for de enkelte fag.
http://www.emu.dk/modul/oversigt-over-introduktion-til-fagene