Ungeteamet

Eleverne i denne gruppe fremtræder ofte med relationsforstyrrelser, som kan have baggrund i traumatiske erfaringer, de kan være beskrevet med diagnoser som:
ADHD og ADD, reaktive tilknytningsforstyrrelser, forskellige adfærdsmæssige og emotionelle forstyrrelser og generelle indlæringsvanskeligheder. Flere af eleverne i denne målgruppe har fremtrådt eller fremtræder fortsat med udadrettet adfærd og manglende affektregulering, hvilket ofte har givet dem erfaringer med lavt selvværd, ikke at kunne indtræde og deltage relevant i fællesskaber og grundlæggende at føle sig misforstået og ikke ønskede.

Særlige rammer for arbejdet med eleverne i Børne- og Ungeteamet

Pædagogikken og didaktikken i denne gruppe tager udgangspunkt i, at eleverne opnår tryghed og tillid i samspillet med andre. Eleverne her har som beskrevet ofte traumatiske erfaringer med sig, som har givet dem viden om, at samarbejde og relationer kan være smertefulde og farlige. Det er derfor afgørende for både deres sociale, personlige og faglige udvikling, at de får nye erfaringer baseret på tryghed og respekt, som kan gøre det muligt for dem at samarbejde, vise sårbarhed og tåle både at noget lykkes og mislykkes, og som sætter dem i stand til at kunne udforske verden. Eleverne profiterer af personaler, som kan udholde afvisninger, og som vedvarende forholder sig nysgerrigt og i en relationel position, der hverken går på under- eller overinvolvering, men som netop forholder sig undersøgende og er lettilgængelige for eleven.

I teamet er hverdagen struktureret med et genkendeligt dags- og ugeskema, hvor der altid er velkendte elementer, så eleverne over tid får opbygget erfaringer med at kunne mestre skoledagens forskellige aktiviteter. Eleverne har brug for støtte til rammesætning, afkodning af regler og forståelse af sociale spilleregler, hvorfor personalet hele tiden er ved siden af eleven, ofte både fysisk og mentalt, så de kan hjælpe dem med at mentalisere både sig selv og de øvrige elever, samt hjælpe dem med at navigere i hvad der skal ske, hvornår og hvordan. Skoledagen er visuelt struktureret på et fast fysisk sted, således at eleverne ved, hvor de kan hente information, ligesom de mundtligt forberedes løbende. Eleverne har brug for tydelighed men på en nænsom vis, så deres begyndende initiativer ikke skræmmes væk.

Pædagogikken og planlægningen af dagen tager hensyn til, at eleverne ofte er præget af impulsivitet, et højt tempo og vanskelighed ved at gøre rettet opmærksomhed samt vanskelighed med at fastholde, navigere og sortere relevant i information. Dette kan give konfliktfyldte situationer, hvorfor personalet må være i stand til at facilitere i øjeblikket og undlade moraliseringer, der kan kalde negative erfaringer frem. Dagligdagen er i stedet præget af dialog og refleksion over elevernes intentioner og følelser, så eleverne mærker, at personalet oprigtigt interesserer sig for dem.

I valget af aktiviteter indtænkes elevernes interesser og viden, så udgangspunktet for deltagelse er så tryg som muligt. Eleverne trives ofte med skiftende aktiviteter og valgmuligheder, hvor de kan vælge alternativer, hvis noget bliver for svært. Herigennem får eleverne et mere nuanceret blik på sig selv og deres handlemuligheder og lærer, at der er flere muligheder end blot at indgå eller afvise. Der arbejdes i teamet kontinuerligt med, at eleverne bliver i stand til at indgå i fællesskaber og at skabe og vedligeholde venskaber over tid, så elever oplever tilhørsforhold og sammenhørighed med andre.

Særlige rammer for undervisningen i Børne- og Ungeteamet

I undervisningen i Børne- og Ungeteamet er der særligt fokus på forudsigelighed, så det er tydeligt for eleverne, hvad der skal ske hvor, hvornår og med hvem. Eleverne har et fast dags- og ugeskema, som de kender, og som kan tilpasses afhængig af deres behov. Dette er væsentligt, da eleverne her typisk har vanskeligheder med koncentration og opmærksomhed samt tiltro til egne evner og tillid til voksne, ligesom de kan være præget af motorisk uro. Disse vanskeligheder kan gensidigt forværre hinanden og kræver, at undervisningen på den ene side er overskuelig for eleven, og at den på den anden side er fleksibel og kan forme sig efter elevens aktuelle behov og formåen. Eleverne kan have brug for individuelle pauser på forskellige tidspunkter, systemer som støtter dem med at fastholde og rette opmærksomheden, ligesom koncentrationsgenstande til hænderne er tilgængelige.

Ofte har eleverne i dette team erfaringer med, at klasserummet har været vanskeligt for dem at være i, og de har behov for, at der i undervisningen er trygge systemer, de kender og mestrer, og at der er fokus på deres progression, så de kan få en oplevelse af, at de faktisk kan lære, og at det nytter noget at deltage. Således er undervisningen karakteriseret ved hyppige gentagelser, forberedelse, genkendelighed samt brugen af alternativ undervisning med fokus på bevægelse, leg og kreativitet. Lærerne er i undervisningen opmærksomme på, at de skal kunne tåle og udholde afvisninger og være med eleven i det svære over tid og blive ved med at tilbyde individuelt tilrettelagt undervisningsmateriale og holde fokus på de små skridt, der langsomt bliver større og større.