Indskolingen

I indskolingen på Rødovre Parkvej skole er målgruppen elever fra 0.-3.-4. klasse, som både kan have relations-forstyrrelser, miljømæssige udfordringer, diagnoser som Autisme, ADHD, ADD, emotionelle forstyrrelser etc. Flere elever viser deres udfordringer ved udadrettet og/eller kravafvigende adfærd. Eleverne føler sig ofte uretfærdigt behandlet eller misforstået, og forældrene har tit oplevelsen af at blive set skævt til eller have en afmagtsfølelse og ikke føle at de er blevet set eller lyttet til.

Særlige rammer for arbejdet med eleverne i indskolingen:
Det der afspejler pædagogikken i indskolingen er de faste rammer og genkendelige moduler, som er nødvendige for at give eleverne en god, stabil og tryg hverdag. Det faste team er klar og parat fra morgenstunden til at give den bedst mulige begyndelse på dagen, som danner grundlag for resten af skoledagen.
Skoledagen er opdelt og niveau inddelt både fagligt og ift. Behov og alder, så eleverne kan udvikle sig i tryghed ift. Zonen for nærmeste udvikling.  Eleverne følger et fast skema, som personalet har nøje tilrettelagt efter de behov eleverne har og der er forskellige fokusområder afhængig af, hvilken sammensætning af elever der er.
I indskolingen er der centrale emner der er gennemgående. Der er i høj grad et særligt fokus på social træning, hvor eleverne øves i at lære at gå i skole. De skal lære gængse spilleregler, som at vente på tur, give plads til andre elever og respektere deres kammerater. Personalet gør meget ud af, at hver elev nysgerrigt bliver set og spurgt ind til og i det hele taget får gode oplevelser ved at gå i skole, være sammen med andre og få en ven.
I undervisningen bliver der sat fokus på bogstavs træning og talforståelse og enkelte er i gang med den første læsning. Dansk vægtes højt, da det er grundlaget for al indlæring at kunne læse og skrive, og der er en systematisk læseindsats alle dage. Det vil sige, at der arbejdes intensivt med læsefundamentet.
De voksne lægger stor vægt på at indholdet i undervisningen er genkendeligt og forudsigeligt.
Det tilstræbes, at undervisningen foregår via mange forskellige tilgange, så det enkelte barns potentialer bliver udforsket og udnyttet. Der arbejdes med udtryksformer inden for det praktisk/musiske, det fysiske og det æstetiske område.