Fritagelse fra fag eller undervisning

Beslutninger om at fritage elever for fag/undervisning sker på baggrund af gældende regler. Beslutningen træffes i samråd med elev og forældre og efter en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) med inddragelse af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Før en elev fritages fra fag/undervisning, foretages der altid en grundig vurdering og afprøvning af, om eleven kan deltage i undervisningen på alternative måder eller på et lavere klassetrin. Fritagelsen dokumenteres i fritagelsesblanket, som journaliseres i elevens sag. Ved fritagelse fra fag/undervisning laves der en plan for, hvordan elev kan komme til at indgå i undervisningen, så der er fokus på, hvordan eleven kan blive en del af læringsfællesskabet.